AMS_logo-lockup_black.png

Volg ons op Social Media

Blog

SuperNova18, inspiratie voor morgen

5 Oct 2018

Een glimp van de toekomst opvangen?  Dan moest je tussen 27 en 30 september op het technologie- en toekomstfestival SuperNova aan het Antwerpse Eilandje zijn.  Twee dagen voor professionals en twee dagen voor het grote publiek.  Dit alles onder het motto: ‘Tomorrow is Unstoppable’.  

 

Wij hadden de kans om de volle 2 dagen van de conferentie bij te wonen en delen graag enkele inzichten van de sprekers.  Stof om (samen) verder over na te denken?

 

Dag 1 

 

Ga voor de moeilijke problemen, en pak die aan met simpele oplossingen.  
Think big(ger)!  Durf dromen en zie de grootse mogelijkheden van jouw product of oplossing.  
- Philip Inghelbrecht, mede-oprichter Shazam


Samenwerking met kunstenaars kan helpen om een maatschappelijk draagvlak te creëren voor een nieuwe technologie en de ethische kant bespreekbaar te maken.  
- Nina Tandon, EpiBone


‘Get the right people on the right bus on the right seat.’  We vinden het allemaal de normaalste zaak van de wereld dat de samenstelling van een voetbalteam, afhankelijk van de match, gewijzigd wordt.  Durf dit als start-up ook doen.  Jouw uitdagingen van vandaag zijn niet dezelfde als die van 6 maanden geleden.        
- Duco Sickinghe, Fortino Capital


Het gaat niet meer over het ‘verkopen’ van een product, maar om het écht begrijpen van het probleem van je klant.  
- Pieterjan Bouten, Showpad


‘Tomorrow is unstoppable’, maar we moeten er wel over waken dat we de juiste richting uitgaan en kiezen voor een duurzame toekomst.
- Jan Peter Balkenende


We leven stilaan in een ‘smart dynamic world’.  Hoe gaan we hiermee om als mens?  ‘Evolve!’ -  we moeten zelf mee evolueren.  Een ‘human intranet’ is de toekomst, een open platform van devices, in en op ons lichaam, waar we ons niet eens meer bewust van zullen zijn.  Denk bv. aan ‘smart tattoos’.  Misschien zijn we nog niet zo ver, maar het is nú het moment om na te denken over: Safety, Security, Privacy & Ethics.
- Jan Rabaey, UC Berkeley


Sociale media zijn een symptoom van de groei van je bedrijf, geen strategie voor groei.
Iedereen op deze wereld kan nu je klant zijn, maar ook je concurrent.
- Seth Godin

 

 

Dag 2
 

Twee keynotes waar we op inzoomen: 

 

Game over
Verloren in een computerspel?  Daar waar je in het echte leven vaak angstig zou opgeven, speel je een game toch gewoon opnieuw tot je verder komt?  Onderzoekster en game-ontwikkelaar Jane McGonigal is overtuigd dat veel problemen -ja zelfs wereldproblemen als klimaatverandering- op te lossen zijn met games.  Motivatie en samenwerking zijn hierin cruciale elementen.
Een stelling waar we zelf graag in geloven.  Toekomstbestendige bedrijven maken nu al gebruik van gamification-principes om bijvoorbeeld klanten te betrekken en belonen, te innoveren en voor hun medewerkers opleiding te voorzien. 

 

Interstellair reizen
Angelo Vermeulen, een Belgisch kunstenaar en bioloog die al voor de NASA werkte, bouwt een concept van een bemand ruimteschip voor interstellaire reizen.  Hoe ga je om met de grote onzekerheid en nog onbekende uitdagingen tijdens de 40 jaar tot zelfs een eeuw onderweg naar andere sterrenstelsels?  “Omarm het principe van evolutie.”  Vermeulen wil een starship dat continu groeit en snel inspeelt op wat komt. Een mooie metafoor voor een bedrijf dat future-proof wil zijn in de huidige onvoorspelbare tijden. 3D-manufacturing, modulaire architectuur, (asteroïde-)mining en gesloten ecosystemen: bruikbare principes in de ruimte, maar evenzeer in het bedrijfsleven.

 

Twee dagen boordevol inspiratie, met toch enkele ‘rode draden’:  

  • Technologie kan (en zal) helpen bij het ontwikkelen van oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen.  

  • Artificiële Intelligentie zal onze wereld van morgen mee vorm geven. 

  • De grens tussen mens en technologie vervaagt tot we uiteindelijk één zullen worden.  Cyborg Neil Harbisson -de kleurenblinde man die kleuren kan horen door een antenne op zijn hoofd- was hiervan het ultieme voorbeeld op de conferentie.    

  • Think big.  Think big.  Think big. 

 

De inhoud van SuperNova vertalen naar de dagelijkse realiteit van bedrijven is niet makkelijk.  Maar dat is op zich niet erg.  Je voelsprieten uitsteken en de veranderingen zien, daar gaat het om.  Als toekomstgericht bedrijf is het belangrijk om nieuwe evoluties op te volgen en je open te stellen voor die inspiratie.  Af en toe uit je ‘bubble’ komen om zo een stapje voor te blijven.  

 

Meer info?  Zin om hierover van gedachten te wisselen en na te denken wat dit kan betekenen voor uw bedrijf of voor West-Vlaanderen?  Laat het ons weten.

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Populair

Please reload

Boeken

Please reload

Agenda

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload