AMS_logo-lockup_black.png

Volg ons op Social Media

Blog

Hoe vindt u de juiste richting voor uw bedrijf? Trendwatcher Stefaan Vandist geeft tips.

20 Jun 2019

Anno 2019 komt een lawine van trends op ons af. Maar hoe bepaalt u als bedrijf welke nieuwigheden relevant zijn voor u? En nog belangrijker: hoe past u ze toe in de praktijk? Stefaan Vandist licht een tipje van de sluier. 

 

 

Slimme samenwerkingen: samen staan we sterker 
Vroeger stond alles in het teken van concurrentie, en handelden veel bedrijven vanuit hun ivoren toren. Vandist heeft het over een soort van ‘we-topia’, een niet te missen verschuiving in onze maatschappij. “Onze maatschappij beseft dat ze er alle baat bij heeft om producten en diensten met elkaar te delen”, vindt hij. “Kijk maar eens naar alle coöperatieve woon-, werk-, leef- en mobiliteitsvormen die vandaag ten tonele verschijnen. Toen vroeger de deelfietsen van de stad werden geïntroduceerd, stuitte dat heel wat fietsers tegen de borst omdat ze hun eigen fiets niet langer kwijt konden in de stallingen. Vandaag juichen we die deelsystemen toe, en krijgen we er geen genoeg van.”

 

De trendspotter geeft aan dat technologie daarin een sleutelrol vervult. Een bewijs dat dit, in tegenstelling tot heel wat criticasters, mensen samenbrengt? “In elk geval is het een opportuniteit van formaat voor de bedrijfswereld om daar op in te spelen met slimme producten”, stelt Vandist. “In Brussel zijn de Jump-fietsen van Uber daar een knap voorbeeld van, maar je hebt er ook van Billy Bike - een kleine speler. Fraaie stukjes innovatie die inspelen op de noden van de deeleconomie zijn heus geen alleenrecht van de technologiereuzen. Elk bedrijf kan op de kar springen.” 

 

Doorgedreven personalisatie als norm 
Dat personalisatie in een digitaal tijdperk de norm is, behoeft wellicht geen verdere uitleg. Verschillende experts hameren al jaar en dag op het belang van customer-centric businessmodellen en klantgericht design. Volgens Vandist zijn we momenteel al bezig met een niveau hoger. “We bevinden ons op het kantelmoment van een doorbraak op personalisatie dankzij DNA”, klinkt het. “Veel mensen geloven dat zoiets enkel is voorbestemd voor de gezondheidszorg. Maar dat is niet waar, de mogelijkheden zijn eindeloos! De eerste producten en diensten zijn er al: voedings- en dieetadvies wordt gegeven op basis van een DNA-staal.”

 

Nog straffer is het voorbeeld van Travel Unwrapped, een Brits bedrijf dat DNA-stalen gebruikt om reisadvies te geven. Op basis van DNA-gegevens krijgen klanten te horen welke bestemming ze weldra moeten aanboren. Een ongeziene vorm van personalisatie, dus. “Digitale data is één ding, maar de informatie die voortkomt uit je DNA is een ander”, voegt Vandist daar aan toe. “Het feit dat personalisatie middels DNA al wordt toegepast in de toeristische sector, opent deuren voor bedrijven die inzetten op recreatie. Je hoeft vandaag de dag niet actief te zijn in de medische industrie om succesvol te worden dankzij DNA.” 

 

Artificiële intelligentie, zelfs in een niet-digitale context 

Wanneer het gaat over de meest relevante en nieuwe trends, dan komt natuurlijk ook artificiële intelligentie te sprake. Sommige bedrijven hebben er een haat-liefderelatie mee, terwijl andere  de technologie koortsachtig mijden. “Ik probeer die hype te negeren”, lacht Vandist. “Ik denk dat niet alleen de professionele wereld, maar vooral ook de maatschappij zichzelf moet afvragen wat computersystemen beter kunnen dan wij mensen. En dan is het logische antwoord: routineuze of saaie, repetitieve taken die een vast patroon volgen. Vooral dingen die in de eerste plaats weinig met emoties te maken hebben. Artificiële intelligentie hoort overigens niet enkel thuis in een digitale context. Want dan lijkt het alsof je je als organisatie enkel mag spiegelen aan voorbeelden als Spotify, Amazon en Facebook. En zonder afbreuk te doen aan die bedrijven, geloof ik dat kunstmatige intelligentie het spannendst is in niet-digitale toepassingen.”

 

Vandist verwijst dan naar maximale personalisatie in industrieel ontwerp. Waar daar vroeger massaproductie centraal stond, gaat het nu vooral over massapersonalisatie. Een fenomeen dat wordt mogelijk gemaakt door, jawel: artificiële intelligentie. Maar laat dat zeker niet betekenen dat menselijke arbeid overbodig wordt, integendeel. “Door technologieën zoals artificiële intelligentie kunnen mensen zich focussen op datgene waarin ze uitblinken”, gelooft Vandist. “Het zou zonde zijn moesten we de boot missen uit angst om overbodig te worden.”

 

Levenslang leren wordt een absolute must 
Maar opdat de mens centraal kan staan in een hypertechnologisch landschap, is levenslang leren een absolute must. Vandist beklemtoont dat u er als onderneming zeker niet alleen voor staat. Voortdurend leren is dus toegankelijker dan u zou denken. “Microsoft, wat in alle eerlijkheid geen sexy technologiebedrijf is, biedt Open A.I. bouwstenen aan”, legt hij uit. “Wat houdt jou tegen om tijdens het weekend met je kinderen een experiment op te zetten? Waarom geen deurbel die gezichtsherkenning aanleert? Die makerscultuur maakt momenteel een straffe opmars. En dat is fantastisch: ik geloof eerder in de McGyver dan in McKinsey.” 

 

Opleidingsinstellingen zoals SYNTRA spelen volgens Vandist fel in op het belang van levenslang leren. “Ze geven mensen een praktische blik op de verschillende transities die momenteel bewegen binnen onze maatschappij”, vult Vandist aan. “Energietransitie, de circulaire economie, industrie 4.0, mobiliteitstransities … het grote publiek heeft er baat bij, maar ook bedrijven. Zij moeten per slot van rekening vandaag al de producten bouwen die morgen nog relevant zijn.”

 

Attitude en cultuur: de basis voor succesvolle trendspotting 
Hoewel bovenstaande trends van toepassing zijn op het gros van de Vlaamse bedrijven, zijn er ook een aantal microtrends. Hoe detecteert men die? “Daar bestaan een aantal instrumenten voor”, weet Vandist. “Ik illustreer wel vaker een venndiagram, waarbij er drie overlappende verzamelingen zijn: een technosfeer, de mensenwereld en de businessarena. Dankzij zo’n figuur kunnen bedrijven relevante vernieuwingen filteren. Want er is zó veel vernieuwing.” 

 

Maar de belangrijkste voorwaarde om zinvolle trends te spotten? Volgens Vandist moet men de juiste attitude en mentaliteit bezitten. “Bedrijven kampen vaak met het probleem dat sterke ideeën niet gedeeld worden over de verschillende afdelingen heen”, gaat hij verder. “Daar bestaat een goede remedie voor: de WikiWall. Dat is een grote muur in pakweg de vergaderzaal of de lunchruimte. Daar wordt er dagelijks van alles opgeschreven en gekleefd - van nieuwe producten tot interessante verschijnselen. Zo verlaag je ook de drempel om waardevolle ideeën te delen met iedereen - ongeacht zijn of haar functie. Verder ben ik er ook van overtuigd dat niet alleen de ‘wat’ - dus de bronnen en de tools - van belang zijn. Je moet ook kijken naar de ‘hoe’. Trek bijvoorbeeld eens met een open blik naar andere steden. Want succesvol trendspotten doe je niet uitsluitend in vitro, door slidedecks op je computer te bekijken. Je moet ze in vivo beleven: kijken naar wat er zich in het straatbeeld afspeelt.” 

 

Stefaan Vandist gaf een keynote tijdens de Exponential Talk ‘De sleutels tot succesvolle trendspotting’ op 2 juli 2019 bij ConXioN in Waregem.

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Populair

Please reload

Boeken

Please reload

Agenda

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload