AMS_logo-lockup_black.png

Volg ons op Social Media

Blog

“Echt succes boek je pas als je bedrijf op elk niveau is doordrongen met je waarden"

3 Jun 2019

Hoe kunt u als bedrijf groeien met een Massive Transformative Purpose? Wesley Lorrez van start-up Toadi getuigt.

 

U hoort het steeds vaker: de bedrijfswereld moet dringend een transitie maken van een traditioneel hiërarchisch beleid naar een meer waardegedreven manier van ondernemen. De Belgische start-up Toadi, die twee jaar geleden een robotmaaier ontwikkelde, beseft dat als geen ander en wil een voorbeeld stellen voor andere bedrijven. “Je hoger doel is meer dan een promopraatje: het is een soort mantra dat verweven zit in het DNA van je bedrijf”, klinkt het bij co-founder Wesley Lorrez. 

 

Slimme en zelflerende robotmaaier 
Toadi werd twee jaar geleden opgericht door Mike Slembrouck (CTO) en Wesley Lorrez (CEO). Het bedrijf lanceerde vorig jaar haar eerste gelijknamige product, dat een duidelijke nood vervult in de tuin. Gras maaien klinkt misschien voor niemand echt sexy, maar als het van Toadi afhangt, komt daar snel verandering in. 

 

“Er bestaan al een tijdje robotmaaiers die je helpen om op efficiënte en autonome wijze je gras te maaien”, licht Lorrez toe. “Alleen hebben we gemerkt dat de technologie van zulke exemplaren niet echt op punt staat: ze is enorm verouderd. 
Bovendien krijg je als gebruiker te maken met heel wat gedoe. Niet alleen omdat de kabel van zo’n maaier erg onhandig is, maar ook omdat het ding voortdurend botst tegen obstakels en zichzelf vastrijdt. Daarom besloten we een intelligente robotmaaier te ontwikkelen.” 

 

Aan intelligentie en een flink staaltje technologie geen gebrek. De vernuftigheid begint met een 3D-scan van je tuin of grasperk, en gaat vervolgens aan de slag. Daarnaast berust de robotmaaier op artificiële intelligentie, waardoor ze een grasperk indeelt in lijnen en zones. Geen enkel stukje wordt twee keer onder handen genomen. “Ook wordt de robotmaaier steeds slimmer”, knikt Lorrez. “Als je later bijvoorbeeld een schommel installeert in je tuin, dan bewaart Toadi dat in zijn geheugen.” 


Van duurzaam hoger doel naar duurzaam bedrijf 
Lorrez glundert wanneer hij vertelt hoe hij altijd al zijn eigen robots wilde bouwen. Maar nog belangrijker: met Toadi realiseert hij zijn hoger doel. “Akkoord - een duurzame en groene aardbol is vandaag erg actueel”, geeft hij aan. “Maar de problematiek is eeuwenoud, en al twintig jaar geleden dacht ik na over hoe ik robots kon ontwikkelen om tot een betere planeet te komen. Als achttienjarige vond ik het absurd hoeveel plastic en vuiligheid er op straat lag, en beeldde ik me in hoe een robot die smerigheid kon opruimen. Ik broedde op een waaier van ideeën, maar ik beschikte niet over de skills om zelf zo’n robot in elkaar te boksen. Ik startte zo als ondernemer in de IT-wereld.” 

 

“Ons massive transformative purpose (MTP) is onze bestaansreden: wij willen slimme robots laten bijdragen aan een duurzame maatschappij” 


Maar vergis u niet: Lorrez vertrok niet vanuit de technologie om zijn bedrijf uit te bouwen. “Ons massive transformative purpose, of eenvoudigweg ons hoger doel, is de absolute basis van Toadi”, bekrachtigt hij. “Wij geloven er echt in dat we met slimme robots kunnen bijdragen aan de transformatie naar een duurzame wereld. Daarom komt de duurzaamheid van ons product ook terug in andere facetten van het bedrijf. Zo hebben we gekozen voor duurzame grondstoffen, ook al maken die ons productieproces er niet bepaald gemakkelijker op. Hoewel veel mensen het ons hebben afgeraden, hebben we een pak tijd en geld geïnvesteerd om die duurzame grondstoffen te gebruiken. Als je een duurzaam bedrijf wil uitbouwen, dan moet je dat waarmaken op elk niveau van je beleid.” 

 

 

Masterplan ondertekend door het volledige team
Een hoger doel hebben is één ding, ze kenbaar maken voor het volledige bedrijf is een ander. Ook daar kan Lorrez over meespreken. “Op communicatief vlak had ik nog veel te leren”, bekent hij. “Daarom heb ik afgelopen twee jaar verdiept in communicatie en de manier waarop je de bestaansreden en hoger doel van je bedrijf kan uitdragen. Bovendien zijn de visie, missie en waarden vervat in een masterplan, dat ondertekend wordt door iedereen die bij ons in dienst komt. Het plan handelt over de toekomst van onze samenleving en de rol die robots daarin spelen. Bij Toadi geloven we er dan ook allemaal in dat robots de maatschappij naar een hoger niveau kunnen tillen. Denk maar aan de vermindering van pesticides, het beperken van de CO2-uitstoot en betere werkomstandigheden.”

 

En dat laatste probeert Lorrez al zelf om te zetten naar de praktijk: een aangename en eerlijke werkomgeving is een prioriteit. “Dat begint bij een degelijke en eerlijke verloning voor zowel medewerkers als leveranciers, maar dat is voor mij de basis”, illustreert de ondernemer. “Als je wil dat iedereen in je team jouw hoger doel waarmaakt, dan moet je erop toezien dat het aangenaam vertoeven is op de werkvloer. Logischerwijs is er bij Toadi weinig sprake van hiërarchie, en ben ik als CEO one of the guys. Elk teamlid weet wat we willen bereiken, maar mag zijn eigen tijd invullen om onze doelstellingen te realiseren. Als je vertrouwen geeft aan je team, dan wordt dat beloond met loyaliteit.” 

 


Wesley Lorrez kwam zijn verhaal vertellen tijdens een workshop op 11 juni 2019 rond Massive Transformative Purpose bij Umbrosa in Roeselare.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Populair

Please reload

Boeken

Please reload

Agenda

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload