AMS_logo-lockup_black.png

Volg ons op Social Media

Blog

Hoe groeit u als leider mee met het exponentiële tijdperk? Expert Steven Poelmans aan het woord.

23 Sep 2019

De veranderende tijden van vandaag schudden het professionele landschap grondig door elkaar. Logisch dus dat leiderschap ook vervelt uit zijn vroegere vorm. De vraag die elke CEO zichzelf moet stellen: hoe groei ik als leider mee met dit exponentiële tijdperk? Wij vroegen het aan Steven Poelmans, Professor Neurowetenschappen en Strategisch Leiderschap bij Antwerp Management School. 

 

 

Drie generaties, één succesformule 
Eén ding staat als een paal boven water: de hiërarchische modellen van vroeger werken vandaag niet meer. Poelmans heeft het over drie generaties van leiderschap. “De eerste generatie was integraal gestoeld op autocratisch management”, steekt hij van wal. “Bedrijven maakten een duidelijk onderscheid tussen de medewerkers die het denkwerk deden - het uitzetten van de strategische lijnen - en de doeners - zij die braafjes mochten uitvoeren wat er hogerop werd gesuggereerd. Dat ‘command-and-control’ model is voorbijgestreefd, maar je ziet het soms wel nog leven bij familiebedrijven of productieomgevingen waarin de meeste beslissingen worden genomen door enkele individuen.”

 

Het dominante model is ‘management by objectives’, de tweede generatie. Dat zien we nog bij het gros van de organisaties van vandaag. “Daarbij geeft de leider bepaalde objectieven, maar past hij emotionele intelligentie toe om ervoor te zorgen dat ze behaald worden. Dit is een andere rol, die gebaseerd is op het motiveren van de medewerkers. Een stap in de goede richting, maar nog niet dicht genoeg bij de wereld van vandaag.”

 

Poelmans heeft het over de derde generatie, waarbij ‘zelfleiderschap’ de absolute kern is. Of zoals veel bedrijfsleiders het noemen: intrapreneurship. “Bovenop het behalen van bepaalde doelstellingen, moeten medewerkers zichzelf kunnen managen en ook hun eigen objectieven vooropstellen”, licht Poelmans toe. “De leider die zich met dat soort talent laat omringen, krijgt een coachende rol. Dat kan echt een succesformule zijn. Daarbuiten moet je als leider ook bieden waar deze zelfsturende generatie nood aan heeft: een goede werk-privébalans. De hedendaagse medewerker wil niet gewoon productief zijn - hij wil gezond zijn. Dat alles vraagt toch om een andere benadering op management.” 

 
De rol van neurowetenschappen
Poelmans schrijft deze vernieuwende kijk op leiderschap niet alleen voor, hij reikt leiders ook de handvaten aan om dat toe te passen in hun organisatie. Inmiddels bijna tien jaar geleden richtte de man daarom NeuroTrainingLab op, waarbij hij neurowetenschappen gebruikt om leiders te trainen. Het lab heeft ook een vestiging in Antwerp Management School in Antwerpen. 

 

“Er is een groot verschil tussen wat managers weten hoe ze in een bepaalde situatie moeten handelen en of ze dat effectief ook doen”, verklaart Poelmans. “Als participant kom je binnen in een meetingzaal, en krijg je een headset op die de activiteit in de prefrontale cortex van de hersenen meet. Samen met een acteur en/of een medeparticipant voer je een bepaalde leiderschapsopdracht uit. Onze teams registreren aan de hand van onze software meticuleus de gedragingen. Elke seconde wordt er relevante data geregistreerd en verwerkt. Als onderzoekers doen we natuurlijk meer dan gewoon aanschouwen - we geven ook onmiddellijk feedback. Ook helpt dit leiders om in eigen boezem te kijken, en zichzelf bij te sturen. Dat is heel typerend voor dat derdegeneratiemanagement waar ik daarnet over sprak.” 

 

Moet het nog gezegd dat dit soort gefundeerde tests enorm handig is? Zeker als je weet dat leiderschap een key differentiator kan zijn. “In deze tijden kan je niet enkel op basis van je producten of prijs concurreren. Je moet je differentiëren met kwaliteit, service en innovatie, en dat vraagt niet enkel IQ, maar ook EQ, SQ en CQ”, illustreert Poelmans. “Door leiderschap onder de loep te nemen, gaan we op zoek naar noden die nog niet werden aangepakt, en zoeken we een “blue ocean”. We breken met de traditionele manier van werken. We denken disruptief.” 


Eigenschappen voor de toekomstgerichte leider 
De eigenschap die bij de tests van NeuroTrainingLab een onmiskenbare rol vervult, is empathie. Poelmans maakt daar een kanttekening bij. “IQ is een toegangsticket om te kunnen meedraaien, maar geen garantie voor succes”, nuanceert hij. “Als je een succesvolle leider wil zijn, dan moet je je emotionele en sociale vaardigheden bijspijkeren. Die heb je nodig voor negotiaties en het aansturen of motiveren van je medewerkers.”

 

Minstens zo belangrijk is sociale en culturele intelligentie. Met andere woorden: samenwerken met mensen die er verschillende normen of waarden op nahouden. “We leven in een meer en meer diverse samenleving. Je hebt er dus alle baat bij om open te staan voor andere culturen. Dat zorgt voor een mix van perspectieven in je bedrijf. Daardoor kunt u de dingen met een brede blik bekijken, wat dan weer belangrijk is voor creativiteit en innovatie”, besluit Poelmans. 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Populair

Please reload

Boeken

Please reload

Agenda

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload