AMS_logo-lockup_black.png

Volg ons op Social Media

Blog

Hoe bouwt u een creatieve bedrijfscultuur? Pieter Daelman geeft u tips.

8 Nov 2019

Vandaag de dag maakt u als bedrijf niet langer het verschil met alleen een sterk product- of dienstenaanbod. U moet net zo goed investeren in een creatieve bedrijfscultuur, waarin leren en experimenteren centraal staan. Wat dat dan precies betekent voor uw bedrijf in de praktijk? Pieter Daelman, managing partner bij Bedenk en expert innovatiecultuur, vertelt het u allemaal.

 

 

Meer kennis, meer innovatie

Grote technologiereuzen als Google weten het, maar ook in België lijken steeds meer bedrijfsleiders het in te zien: onderschat nooit de kracht van uw menselijk kapitaal. Zeker aangezien de mens polyvalenter en slimmer dan ooit tevoren lijkt te zijn.

 

“We leven in een tijdperk van innovatie-explosie”, gelooft Daelman. “Al aan het begin 2008 zagen we dat de snelheid van vernieuwing exponentieel begon te versnellen, en dat is te wijten aan de opkomst van het internet. Er is een rechtstreekse link tussen de beschikbaarheid van kennis en de snelheid van innovatie. Als je vandaag iets onder de knie wil krijgen of meer informatie wil over een bepaald domein, dan moet je enkel een aantal websites afschuimen. De kennis die vandaag al beschikbaar is, zorgt voor nieuwe know-how en zo ook vernieuwing. De versnelling die we meemaken blijft exponentieel toenemen.”

 

Het lijkt haast ondenkbaar dat innovatie voor de bedrijfswereld tot voor kort louter besteed was aan de R&D-afdeling of de innovatieconsultant. “Veel bedrijven huren externe consultants in om antwoord te krijgen op wat ze moeten creëren of hoe ze moeten vernieuwen”, verduidelijkt Daelman. “In de exponentiële wereld van vandaag volstaat dat niet meer. De drang om te innoveren moet binnen een bedrijf ook aanwezig zijn. Als iedereen erin slaagt om mee te denken, dan sluiten alle toekomstige oplossingen van een bedrijf veel beter aan bij diens DNA.”

 

 

De beginselen van een creatieve bedrijfscultuur

Een creatieve bedrijfscultuur waar innovatie centraal staat, creëert u niet in enkele dagen tijd. In de eerste plaats moeten de teams volledig begrijpen waar het bedrijf voor staat (lees: de visie, de missie en de strategie). Net daar loopt het in sommige organisaties al mis. Al heeft Daelman wel een handige tip. “Probeer je eigen missie en visie vast te leggen en regelmatig te herevalueren”, legt hij uit. “Vertaal ze vervolgens naar concrete actiepunten. Duidelijk en meetbaar. Op die manier geef je ook meteen richting aan je innovatieproces.”

 

Ook is het een kwestie van uw medewerkers voldoende tijd en resources te geven om hun ideeën te laten bloeien. “Sommige bedrijven vinden dat er enkel na de werkuren ruimte mag zijn voor creatieve ideeën”, gaat Daelman verder. “Maar als je innovatie echt op een doordachte manier wil benaderen, dan moet je daar tijd voor vrijmaken. Het ‘andere werk’ dat zogezegd voorrang krijgt, is een uitvlucht.”

 

In de realiteit zijn er veel medewerkers die aan hun manager ideeën voorleggen, maar het deksel op de neus krijgen. Volgens Daelman komt dat door een weerstand voor verandering van hogerop, ook wel de creativity bias genoemd. “Veel heeft te maken met geloven in de haalbaarheid van een innovatie en transformatie”, meent hij. “De managers die van de daken schreeuwen dat het bedrijf meer moet innoveren, kiezen doorgaans voor de meest zekere en dus minst innovatieve weg. Ze moeten dus leren afwijken van hun natuurlijke reflex. Moeilijk, maar het kan!”

 

Om op lange termijn een cultuur van creativiteit en vernieuwing te verwezenlijken, vindt Daelman dat kleine successen gerust bejubeld mogen worden. “Samen leren, samen amuseren”, zegt hij. “Zolang je die open cultuur maar verder kunt voeden. Zo leer je je teams trouwens dat elke stap in de juiste richting van belang is. Daarnaast is dat een goede manier om van innovatie een essentiële pijler in je bedrijf te maken. Want het is niet zomaar een ‘departement’.”

 

 

CROMAX, het stokpaardje voor creatieve innovatie

Wat als er een pasklaar en duidelijk model bestond dat ervoor kon zorgen dat u innovatie kon structureren, meten en bovendien verbeteren? Goed nieuws: die bestaat en ze heet ‘CROMAX’, een acroniem voor ‘creatieve organisatie matrix’. “Dit model hebben we samen met onderzoekers van de Universiteit van Gent ontwikkeld”, zegt Daelman trots. “Het is het eerste complete op bewijs gebaseerde framework dat in kaart brengt hoe het bedrijf aan de slag kan gaan met verandering en innovatie. Het model omvat meer dan 60 wetenschappelijk onderbouwde parameters waarmee de cultuur binnen een organisatie nauwkeurig kan worden onderzocht en geoptimaliseerd.”

 

Het model bestaat uit 2 assen. De verticale as bevat de verschillende lagen binnen de organisatie: individu, team en organisatie/leiderschap. De horizontale as beschrijft dan weer de verschillende fases in het innovatieproces: oriëntatie, ideecreatie en ideepromotie.

 

“Samen zorgen ze voor een simpel maar hapklaar model van 9 bouwstenen, dat door de achterliggende 60 parameters tegelijkertijd onvoorstelbaar performant is”, besluit Daelman.

 

 

Smaakt dit verhaal naar meer? Benieuwd naar hoe u aan een creatieve bedrijfscultuur kan bouwen? Schrijf u dan hier in voor onze Exponential Talk op 18 november bij CREAX in Kortrijk!

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Populair

Please reload

Boeken

Please reload

Agenda

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload